21 Eylül 2013 Cumartesi

çocuğunuza kulak verin-aletha solter- çocuk deneyimleri,

aletha solter'in kitabını okumaya devam ediyorum. 3. bölüm çocukların yaşadıkları veya daha doğru bir tanımlama ile deneyimleri üzerine.

altını çizdiklerim:

  • doğaya daha yakın, daha basit ve ucuz etkinlikler daha fazla öğrenme alanı sunar. sanırım bunun nedeni birdenbire başka bir yön alabilmesi ve hayal gücünü kullanabilme fırsatı vermesi. pahalı oyuncaklar ya da etkinliklerle sadece o iş yapılabiliyor, bir başkasının tanımladığı şekilde, oysa son zamanlarda kızlarımda fark ettiğim bir su şişesi ile pek çok farklı oyun oynayabildikleri oldu. basit bir minder havuz oluyor, atlama tahtası oluyor, uzun atlama minderi oluyor. çocukların hayal gücüne güvenmek gerek. 
  • çocukların yeni deneyimler yaşarken aşırı uyarılmalarını önlemek gerekiyormuş, böylece yeni edindiği bilgiyi daha iyi özümseyebiliyormuş.
  • anne-babaların kendilerine vakit ayırması ve yeni hobiler edinmesi gerekiyormuş, bu esnada verdikleri uğraş çocuklara çaba göstermenin önemini öğretiyormuş.
  • şiddet insanın doğasından değil huzursuzluğundan kaynaklanıyormuş, isteklerini anlatamamış, ihtiyaçları tam olarak karşılanmamış çocuklar daha öfkeli oluyormuş. bu konuda kitaptan edindiğim bilgiler cidden işime yaradı. böcüğüm çok öfkeli olduğunda bağırdığında önce ona soruyorum, bugün seni ne üzdü diye, önce çok üzüldüm diye ağlıyor sonra bir süre sonra nedenini anlatıyor, bazen çözüyoruz sorunu bazen çözemiyoruz ama sonuçta onu anladığımı ya da anlamaya çalıştığımı gördüğü için öfkesi geçiyor. keşke sevgili kişisi de bana öyle yapsa ne güzel olacak :)
  • çocuklara disiplin amacıyla konan kısıtlamaların ya da kuralların nedeni açıklandığında hem kurallara uymaları kolaylaşır hem de düşünme yetenekleri gelişirmiş. bunu da test ettim onayladım:) 
  • fazla miktarda hayal kırıklığı yaşamaları veya aşırı övülmeleri çocukların öz güven gelişimine engel oluyormuş. bu sorunu aşmaya çalışıyorum, çalışkanlığın daha önemli olduğunu vurgulamaya çalışıyorum, başarısız olunan bir konunun çalışılınca düzeltilebileceğini anlatmaya çalışıyorum, bakalım başarabilecek miyim? en yeni konumuz yüzme kursunda havuza atlayamama, korktuğu için atlayamıyor, bu sorunu aşmak için ise ne yapacağımı tam çözemedim daha. 
bu bölümde daha pek çok nokta var mesela cinsel bilgiler, mesela tv'nin çocuklar üzerindeki etkileri, ya da kitap ve çocuk. yani kitapla işim bitmeyecek henüz.

sevgiyle:)




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder