15 Nisan 2012 Pazar

evde ekmek yapımı denemesi 1

bu hafta ekmeğin içinden iki gün üst üste böcek çıkınca ve artık doğru düzgün pişmemiş dışı kabuk, içi yok ekmeklerden bıktığımız için evde ekmek yapmaya karar verdim. henüz bir makine almaya cesaretim yok, çünkü alıp bir kenara atıp kullanmamaktan ve yer kaplamasından korkuyorum (evdeki fritöz dolap üstü bekliyor, kayınvalidem vermişti ve bir tek kez kullandım sadece).bu nedenle önce fırında deneyeyim, eğer ki yapmak zoruma gitmezse alırım diye düşündüm.

internette evde ekmek yapımıyla ilgili ağgünlük ve bazı sitelere baktım ve hepsinden bir şey kaptım,  http://www.ruki.org/ekmekler.htmhttp://ekmekkokusu.blogspot.com/http://acemisef.blogspot.com/http://40firinekmek.com/artizan_beyaz_ekmek.htm gibi siteleri karıştırdım. böylece makinesiz ekmek nasıl yapılır, bazı şüphe ve bazı fikirleri oluşturdum ve denemeye başladım.

öncelikle kendi mayamı oluşturdum. bunun için ekmek kokusunda bigalı ekmek tarifini kullandım.

1 su bardağı su,
2 su bardağı un,
çay kaşığının ucuyla hazır maya'yı karıştırdım. tarifte bulamaç gibi olacak deniliyordu ama benimki çok yumuşak bir hamur gibi oldu. bu karışımı plastik kapta tahta kaşıkla karıştırarak yaptım.


kabımın kapağını kapatıp, 11 saat dinlenmeye ve mayalanmaya bıraktım. tarifte 12 saat kadar diyordu benim de uykum gelince 11 saat yeter diyip bu sürenin sonunda buz dolabına kaldırdım. maya yaklaşık 8 saat sonra kapağını attı ve kapağı her kapatışımız yarım saat sonra kapağın atılmasıyla son buldu. 11 saat sonra mayayı dinlenmesi için buz dolabına kaldırdım, görüntüsü ise şöyleydi ve oldukça yapışkan bir hamurdu.


sabah saati 6 ya kurup mayayı dolaptan çıkardım, tarifte yamuru yapmadan 1 saat önce çıkarın ılınsın diyordu, ancak ondan sonra uyuyakalmışım ve hamuru ancak 8 civarında yapabildim. 

hamurun malzemeleri
3/4 kap biga (ben kap yerine küçük bir bardak kullandım)
1/2 bardak süt ( yağlı süt kullandım)
1 yumurta (küçük)
1.5 yemek kaşığı zeytinyağı
1 çay kaşığı tuz
1 kap un (kap yerine bardak kullandım)
1 kap irmik (yerine un kullandım)
1.5 çay kaşığı hazır maya

hamurum oldukça ele yapışan bir hamur oldu. mayayı una karıştırdım, yaklaşık 5 saat boyunca mayalandı (malum bahar kalorifer yanmayınca ev soğuk oluyor, bu nedenle mayalanma süresi uzadı, hamur kabımı havluyla sardım ki maya üşümesin).

sonra ekmek şekli verdim.


yaklaşık 1 saat sonra 240  dereceye ayarladığım fırına sürdüm, 10 dakika 240 derecede pişirdikten sonra fırın sıcaklığını 200 dereceye düşürüp yarım saat daha pişirdim. ancak pişme süresi uzun geldi, çünkü resmen yanmış bir ekmeğim oldu. içi ise pasta gibiydi.

ve işte ekmek:


sevgilim pasta gibi olmuş ama kuru yerleri güzel gibi yorumlarda bulundu. denemeye devam, makine almaya ya da almamaya kesin karar verene kadar.

sevgiyle:)







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder