10 Mart 2013 Pazar

fark etmeden diyet, selahattin dönmez

yıllar önce (sanırım 2009 filandı) almıştım bu kitabı, yani yüzyıllardır zayıflamaya çalışıyorum. o zaman biraz okuyup bırakmıştım. ama içeriği uygulamak o an için çekici gelmemişti, şimdi yine yeni yeniden bir zayıflama sürecinde tekrar okudum ve oldukça kapsamlı hazırlanmış bir kitap olduğunu fark ettim. özellikle ekte verilen farklı diyet listeleri (çikolatalı ve alkollü vs.) ve değişim listeleri beni çok etkiledi. çünkü bu değişim tablolarına internetten tam olarak ulaşmak mümkün olmayabiliyor. ayrıca şişmanlığa neden olan yeme bozuklukları ve nasıl düzeltileceğine dair öneriler mevcut.



öncelikle bki değerlerini hesapladım, şu an 32.38 bki ve 0.81 bel/kalça oranına sahipmişim. ancak bel kalınlığım alarm ötesi olmuş. 1. derecede obez bir insan olarak acilen zayıflamam lazım artık, gelecekte karşılaşacağım problemleri düşünmek istemiyorum. şu an istediğim gibi giyinememek ve sürekli bel ağrısı dışında çok problemim yok ama 5 sene sonra hadi bilemedin 10 sene sonra şeker hastası olmak istemiyorum.  bu durumda zayıflamam şart. ilk hedefim doğum günüme kadar 10 kilo vermek, sonrasına bakacağız. toplam fazla kilom 20-22 civarı ancak dukan amcanın sitesine göre 15 (iki doğum-kalın kemik yapısı filan gibi nedenlerle).

kitapta verilen tabloya göre kendimi, emzirdiğim için, aktif kadın olarak tanımladım ve günlük almam gereken miktarları buldum. buna göre her gün 9 porsiyon ekmek grubu (1 dilim ekmek=2 kaşık pilav-makarna 1 porsiyon olarak değerlendiriliyor, liste daha uzun ama örnek olarak bulunsun), 4 porsiyon sebze grubu (4 kaşık pişmiş sebze 1 porsiyon kabul ediliyor), 3 meyve grubu (1 orta boy meyve 1 porsiyon meyve kabul ediliyor), 3 süt grubu ( 1 brd süt veya yoğurt 1 porsiyon kabul ediliyor) ve 6 porsiyon et grubu (1 yumurta ya da bir köfte 1 porsiyon kabul ediliyor) yemem gerekiyormuş.

şişmanlığa neden olan hızlı yemek, yemeğe kadar atıştırıp, akşam yemeği yemek ve hatta devam edip yatana kadar yemek hatası zaten son günlerimin en büyük problemi oldu. sıkıntı ve stres durumunda ise yemek problemim had safhada. yani şişmanlamak için ne yapılması gerekiyorsa yapıyormuşum. benim için asıl önemli olan ise bu alışkanlıklarımı değiştirmek mesela tabağımda yemek bırakabilmek, doymuş olsam bile yemeğe devam etmemek, ikramları çevirmeyi kabalık olarak görmemek, yemek yemeğe yönlendiren durumları tespit edip bu durumlarda yemek yerine daha farklı bir davranış koymaya çalışmak (kitap okumak, müzik dinlemek, bir arkadaşla sohbet etmek, yürüyüşe çıkmak gibi), çok aç iken yemekten önce
hafif bir şey atıştırmak (salata-ayran gibi), kilo verme konusunda kendine güvenmek ve sabırlı olmak. burada dikkat edilmesi gereken bir davranışı değiştirmek 16 hafta bunu korumak ise bir yıl sürüyormuş, yani önümde 1 yıllık uzun bir süreç var.

yapılması gerekenler öncelikle yeme alışkanlıklarını değiştirmeye çalışmak demiş selahattin bey, gerçi ben yemekleri diyete uygun olarak pişirebiliyorum ama çok fazla atıştırma huyum var, bunu bırakmalı ve yürüyüşe başlamalıyım. bu konudaki önerisi ise tek seferde 30-45 dakikalık yürüyüşlerin daha etkili olmasına rağmen, 10'ar dakika olarak 3 seferde de yapılabileceğini belirtmesi. bu benim gibi düzeni sağlayamayanlar için etkili olabilir.

neyse deneyeceğim bakalım nasıl olacak, son günlerin moda diyetleri dukan-karatay gibi bence tam olarak sağlıklı değil, o kadar proteinle vücutta oluşacak üreyi atmaya böbrek ve karaciğer yetmez. gerçi selahattin dönmez'de son zamanlarda populariteye yönelik ilginç tarifler veriyor tv programlarında ama bu kitap oldukça derli toplu ve işe yarar görünüyor benim açımdan. denemeye değer.

sevgiyle:)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder